Mobiliteit

Indicatoren

Indicator

Omschrijving

2020

2021

2022

Streef-
cijfer
2023

Rekening
2023

Openbaar vervoer

Stiptheid: % ritten van de concessie IJsselmond dat voldoet aan stiptheidsnormen
Toelichting: De norm van ≥ 85% is vastgelegd in de concessieovereenkomst voor de gehele contractperiode
Bron: OV-Oost/MIPOV

93%

91,7%

90,8%

≥ 85%

90,8%

Doorstroom-
tijden provinciale wegen

De norm is een reistijd tijdens de spits die maximaal 1,25 keer de reistijd in de dalperiode is. De reistijden worden gemonitord op de drukste provinciale wegen in Flevoland:

OS

AS

OS

AS

OS

AS

<1,25

OS

AS

• N301 - Nijkerkerweg ri Nijkerk

1,01

1,05

0,96

1,04

1,05

1,15

<1,25

1,05

1,08

• N301 - Nijkerkerweg ri Almere

1,03

1,03

1,01

0,99

1,06

1,05

<1,25

1,05

1,05

• N302 - Ganzenweg ri Harderwijk

0,97

1,08

0,96

1,26

0,92

1,02

<1,25
<1,25

0,98

1,07

• N302 - Ganzenweg ri Lelystad

1,01

0,99

0,97

0,98

1,01

0,98

<1,25

1,05

1,02

• N302 - Larserweg ri Harderwijk

0,99

1,01

0,97

0,99

0,98

1,00

<1,25

1,01

1,01

• N302 - Larserweg ri Lelystad

0,91

0,93

1,00

1,04

0,98

1,02

<1,25

0,99

1,01

• N305 - Waterlandseweg ri A27

1,02

1,05

0,98

1,00

1,03

1,09

<1,25

1,01

1,13

• N305 - Waterlandseweg ri Almere

0,99

1,01

1,00

1,01

1,09

1,06

<1,25

1,07

1,03

• N305 - Gooiseweg ri Dronten

1,02

1,09

0,97

1,11

1,02

1,01

<1,25

1,02

1,02

• N305 - Gooiseweg ri A27

1,01

1,00

0,99

0,98

1,01

0,99

<1,25

1,05

1,00

• N307 - Dronten - Roggebotsluis

0,98

1,27

0,85

1,18

0,97

1,19

<1,25

0,93

1,08

• N307 - Roggebotsluis - Dronten

1,02

1,01

0,90

0,87

1,04

1,01

<1,25

0,99

0,95

• N702 - Hogering ri A6

1,04

1,02

1,03

1,02

1,01

0,99

<1,25

0,96

0,96

• N702 - Hogering ri Buitenring

1,00

1,06

1,03

1,07

1,00

1,06

<1,25

1,00

1,05

• N702 - Buitenring ri A6

1,02

1,03

0,95

0,96

0,99

1,01

<1,25

1,07

1,03

• N702 - Buitenring ri Binnenring

1,01

1,02

0,95

0,96

0,97

0,98

<1,25

1,07

1,07

• N703 - Tussenring ri A6

1,02

1,02

1,03

1,02

1,01

1,01

<1,25

1,04

1,03

• N703 - Tussenring ri N702

1,01

1,03

1,01

1,04

1,01

1,05

<1,25

1,02

1,09

Toelichting: OS = Gemiddelde ochtendspits, AS = Gemiddelde avondspits; ri = richting
Bron: NDW

Ernstige verkeers-slachtoffers*

Aantal mensen dat door een verkeersongeval op provinciale wegen wordt opgenomen in een ziekenhuis of overlijdt. In dit verband wordt onderscheid gemaakt tussen

• Aantal verkeersgewonden
  (in ziekenhuis opgenomen)

56

5

0

4

0

<40

53

• Aantal verkeersdoden
Toelichting: Het relatief lage aantal maakt het lastig een trend waar te nemen
Bron: ViaStat

4

6

6

<4

5

Onderhouds- toestand

De provinciale wegen hebben ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B

100%

91

%

89

,9%

90%

91,7%

De provinciale kunstwerken hebben ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B

97%

100

%

99

%

90%

98%

De provinciale oeverconstructie heeft ten minste het door Provinciale Staten vastgestelde onderhoudsniveau B
**

79%

86

%

85

%

85%

85%

Technische beschikbaar-heid

De beschikbaarheidsgraad van gerenoveerde bruggen en sluizen
***

n.v.t.

n.v

.t.

96

,4%

98%

95,3%

De beschikbaarheidsgraad van verkeerslichten

99,3%

98,5%

99

,2%

98%

99,0%

De provinciale wegen zijn bij gladheid preventief gestrooid binnen de normtijden van het CROW

Bron: Provincie Flevoland

100%

10

0%

99

%

98%

99%

* De doelstelling is het bereiken van een dalende trend in het aantal verkeersdoden en - gewonden. Het relatief lage aantal verkeersdoden en –gewonden maakt het echter lastig een trend waar te
nemen. Het Rijk streeft naar 0 verkeersslachtoffers in het jaar 2050. Bij het aantal verkeersgewonden geldt dat er sprake is van een relatief lage registratiegraad van verkeersgewonden: ongeveer 50% wordt niet
geregistreerd (SWOV, 2020).

Toelichting:
**Oeverprogramma
Met de oeverconstructies voldoen we aan de ambities uit de programmabegroting. Voor de oeverconstructies
staat voor de komende jaren echter wel een lager ambitieniveau in de programmabegroting dan vastgesteld in de SUP 2.0, omdat we bezig zijn met een inhaalslag. Daarnaast hebben we te maken een ontoereikend budget, waardoor andere keuzes gemaakt moeten worden. Dit is medegedeeld aan PS middels een mededeling over de voortgang (mededeling ‘Voortgang Meerjarenprogramma Oeveronderhoud Flevoland’). De meest druk bevaren vaarwegen worden als eerste opgeknapt. Door middel van een wekelijkse schouw houden we in de gaten dat er geen onveilige situaties op het water ontstaan.

Voor het vervolg wordt op dit moment een uitvoeringsontwerp gemaakt voor de eerste 11 km van het
oeverprogramma. In 2024 zal mede op basis van de uitkomsten van deze 11 km onderhoud aan oevers
onderzocht worden welke oevers de komende jaren hersteld of vervangen moeten worden. De norm van 90%
verwachten we komende jaren als gevolg van bovenstaand nog niet te bereiken.

***Programma GOBS (Beschikbaarheid bruggen en sluizen)
De beschikbaarheid van bruggen en sluizen is gebaseerd op de technische beschikbaarheid. Dat wil zeggen dat met betrekking tot de indicator alleen technische storingen meegenomen worden. In 2023 hebben we te maken gehad met 245 uur aan technische storingstijd, op een totaal van zo’n 5257 bedieningsuren. Ondanks inzet op het verminderen van het aantal storingen, voldoen we nog niet aan de vastgestelde norm (95,3% versus 98%). We zien wel een daling in het aantal storingen, zo was de gerapporteerde beschikbaarheidsgraad medio 2023 nog 94,5%.

  • Het nieuwe besturingssysteem voldoet aan de laatste richtlijn t.a.v. machineveiligheid. Deze richtlijn eist meer metingen waardoor afwijkingen van bewegingen eerder worden gesignaleerd en het besturingssysteem automatisch ingrijpt en de brug of sluis dan direct in storing zet. Het juist afstellen van deze metingen bij gereviseerde aandrijvingen vraagt meer aandacht dan verwacht. Het betrouwbaar en robuust maken van het besturingssysteem vereist veel bewegingen tijdens wisselende weersomstandigheden voordat een optimale instelling kan worden bereikt.
  • Ieder jaar worden er meer bruggen en sluizen gerenoveerd en gekoppeld aan de Centrale Bedienkamer. Bij het koppelen van een nieuwe brug of sluis wordt het systeem van de Centrale Bedienkamer extra belast en beïnvloed. Te denken valt aan: extra bandbreedte door camerabeelden, geluidsignalen en besturingssignalen. Het inregelen van het netwerk bij een uitbreiding veroorzaakt soms ongeplande stremmingen. Na enige tijd zonder uitbreiding moet deze invloed afnemen en het aantal ongeplande stremmingen afnemen.
  • Met de modernisering van de bruggen en sluizen zijn de systemen veel complexer geworden. Daarnaast worden vanuit cybersecurity de objecten lokaal aangestuurd en niet rechtstreeks vanuit de bediencentrale. Waar in het verleden met een paar relatief simpele handelingen (ook op afstand) storingen verholpen kunnen worden, vraagt dat nu om complexere handelingen, die in veel gevallen ook op locatie opgelost dienen te worden. Dit zorgt uiteindelijk voor langere ongeplande stremmingen.

Ten aanzien van het aantal storingen zien we een dalende lijn. Zo is het netwerk beter ingeregeld en is voor een aantal complexe objecten voor een specifieke storing een oplossing gevonden en geïmplementeerd.

Ten aanzien van onze bruggen en sluizen zien we naast technische storingen ook meer storingen optreden als gevolg:

  • Door de weersomstandigheden (zoals de zomerstorm) belanden veel takken en andere objecten in de vaarten die uiteindelijk voor storingen bij de sluisdeuren zorgen;
  • Toename van waterplanten/drijfvuil en maaivuil in de vaarten. Dit hoopt zich op ter hoogte van de sluisdeuren wat resulteert in storingen.

Waar mogelijk worden beheersmaatregelen getroffen.

Beleidsindicatoren BBV

Indicator

Omschrijving

2020

2021

2022

Streef-
cijfer 2023

Rekening
2023

Waardering openbaar vervoer

Klantenwaardering concessie IJsselmond

7,7

7,7

7,7

LG

n.n.b.

Klantenwaardering concessie Lelystad*

n.b.

8,1

7,8

7,5

n.n.b.

Bron: CROW-KPVV
Toelichting: het streefcijfer voor de concessie IJsselmond gaat uit van het landelijk gemiddelde (LG). In 2020 was het landelijk gemiddelde 7,8. In de concessie Lelystad staat een 7,5 als doelstelling.

* Vanaf september 2021 is provincie Flevoland de concessieverlener voor de concessie Lelystad. In 2020 is alleen in Q1 een meting gehouden, waardoor er voor Lelystad geen betrouwbare uitspraak te doen is over heel 2020. Voor 2021 is de meting ook niet significant. Vergelijking tussen 2021 en eerdere jaren moet met enige voorzichtigheid gebeuren vanwege de andere reizigerspopulatie als gevolg van de naweeën van Corona.

Deze pagina is gebouwd op 05/22/2024 12:22:35 met de export van 05/22/2024 12:14:29