In dit hoofdstuk zijn de belangrijkste activiteiten beschreven die hebben bijgedragen aan economische structuurversterking, het stimuleren van innovatie, groei, het vinden van personeel, internationalisering en de profilering van de vrijetijdseconomie.
Flevoland: ecosysteem voor ondernemerschap
In 2023 is het nieuwe economisch beleid bestaande uit de Economische Visie 2030 en het Economisch Programma 2023-2028; programmalijnen ‘Verdienvermogen mkb’ en ‘Menselijk en sociaal kapitaal’ vastgesteld. Vanuit deze programmalijnen versterken we ondernemerschap en versterken we de aansluiting tussen onderwijs-arbeidsmarkt-sociaal domein-economie. Eind 2023 zijn ook de programmalijnen 'Toekomstbestendig bedrijfsleven' en 'Ruimtelijk-economische ontwikkeling' in ontwerp vastgesteld en ter inzage gelegd.
Circulaire economie
Een duurzaam MKB en het stimuleren van een circulaire economie zijn onderdeel van het economisch beleid. De activiteiten van het thema ‘Circulaire economie’ zijn verder uitgewerkt in hoofdstuk 5 'Energie, duurzaamheid en milieu'.
Vrijetijdseconomie
Actuele ontwikkelingen en opgaven gaan in ons land gepaard met een veranderende vraag naar recreatie en toerisme en een grote ruimtelijke uitdaging. Geconcludeerd kan worden dat de omvang van de vraag groeit, de behoefte aan recreatie en toerisme verandert en het draagvlak voor toerisme op sommige (kwetsbare)plekken afneemt. Naast recreatie en toerisme is er vanuit meerdere opgaven druk op de buitenruimte. Beperkte ruimte vraagt om een nieuwe benadering van de combinatie van functies als wonen, werken en recreëren. Voor recreatie spitst deze ruimtelijke uitdaging zich niet alleen toe op het vergroten van het ruimtebeslag in zowel steden als het landelijk gebied, maar ook op de inpassing hiervan. De gastvrijheidseconomie ontwikkelt en groeit in Flevoland. Tegelijkertijd brengt de groei van de gastvrijheidseconomie een grote uitdaging met zich mee ten aanzien van de arbeidsmarkt, die de vraag nu al niet kan accommoderen. Ondernemerschap en arbeidsmarkt in de vrijetijdssector is een onderdeel dat valt binnen ons economisch beleid. Het thema 'Recreatie en vrijetijdssector' is verder uitgewerkt in hoofdstuk 4 'Aantrekkelijk Flevoland & Krachtige samenleving'.
Gebiedsopgaven
De ontwikkeling van Lelystad Airport, Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) en Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) in Marknesse zijn voorbeelden van gebiedsontwikkeling waaraan de provincie bijdraagt. Met lef en in samenwerking met onze partners werken we aan het realiseren van onze ruimtelijk-economische ambities. Dit doen we met aandacht voor: Fysieke omgeving, Innovatie en Talent. Via concrete projecten en initiatieven geven we zo economische structuurversterking vorm voor verbreding van de welvaart.
Lelystad Airport/OMALA, het bedrijventerrein Lelystad Airport Businesspark en de overslaghaven Flevokust Haven zijn van bovenregionaal belang en versterken de economische structuur van de regio. Met deze ontwikkelingen wordt gewerkt aan een krachtig logistiek knooppunt in de regio. Ook zijn deze ontwikkelingen van belang voor de economie van Nederland en de Metropoolregio Amsterdam, omdat deze regio een belangrijke schakel vormt tussen West- en Oost-Nederland en het achterland (onder andere Duitsland).
Met het Rijk en regiopartijen hebben we in de ‘Regio Deal Noordelijk Flevoland’ langs de lijnen' fysieke ontwikkeling', 'innovatie' en 'talent' afspraken gemaakt over de versterking van het Maritieme Cluster op Urk én de ontwikkeling van een Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) in Marknesse.
De provincie realiseert een nieuwe buitendijkse servicehaven ten zuiden van Urk, om het Cluster Urk Maritime meer fysieke ontwikkelruimte te bieden. De nieuwe servicehaven en het nieuwe binnendijkse bedrijventerrein dat door de gemeente wordt ontwikkeld, bieden samen de noodzakelijke ruimte voor de groeiende vraag naar maritieme diensten en producten.
Het Mobiliteit en Infrastructuur Centrum te Marknesse wordt het kennis- en testcentrum voor slimme mobiliteit en infrastructuur op nationaal niveau. De doorontwikkeling van het MITC met de NLR (Koninklijk Nederlands Lucht en Ruimtevaartcentrum, de Duits Nederlandse Windtunnels (DNW), de RDW en de politie verstevigt de economie in Noordelijk Flevoland en bevordert de brede welvaart in het gebied door het benutten van innovatie- en onderwijsmogelijkheden.