De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2019-2023)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving.
Doelrealisatie
Oplossingen van de knelpunten in de bereikbaarheid van provincie Flevoland zijn voorbereid.
Activiteiten 2023
- 'Hogering': Het werk is afgerond en de Hogering is in gebruik genomen. Middels de eindrapportage “ Bestuurlijke Eindrapportage Verbreding Hogering Almere” is PS geïnformeerd over de afronding van de Hogering.
- Project 'N307 Roggebot-Kampen': Het project is nagenoeg afgerond in 2023, de aannemerscombinatie voert begin 2024 de laatste werkzaamheden uit. Daarna wordt het project opgeleverd aan de acht eindbeheerders. Project 'N307 Roggebot-Kampen' is het laatste project van het 'IJsseldelta Programma' en programma ‘Ruimte voor de Rivier’.
- ‘Rondweg Lelystad-Zuid’: De planologische inpassing van de Laan van Nieuw Land en de Verlengde Westerdreef is verder vormgegeven. Een start is gemaakt met het Provinciaal Inpassingsplan en de MER. De planvoorbereiding en de planologische inpassing vindt plaats in samenwerking met de gemeente Lelystad.
- ‘Spuiweg’: De planvoorbereiding en de planologische procedure is gestart met het vaststellen van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau, uitgangspuntennotitie en het participatieplan. De eerstvolgende stap is het opstellen van het Milieueffectrapport en het ontwerp. Dit doen wij samen met de gemeente Urk en Noordoospolder.
- ‘Doorfietsroute Almere-Lelystad’: er is gewerkt aan het concretiseren van de plannen in overleg met de betrokken partijen, Het Nationaal Park Nieuw Land, Staatsbosbeheer, de gemeente Almere en Lelystad. De planologische procedure is gestart en de benodigde onderzoeken zijn uitgezet.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf ‘Weerstandsvermogen en risicobeheersing’ is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale)verkeersveiligheid verbeteren
Doel (2019-2023)
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale) verkeersveiligheid verbeteren.
Doelrealisatie
We hebben de kwaliteit van onze wegen op peil gehouden volgens de vastgestelde kwaliteitsniveaus.
Activiteiten 2023
- De jaarschijf 2023 van het 'Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur' (MBVI) is uitgevoerd. Met het uitvoeren van het MBVI, is het areaal op peil gehouden conform de vastgestelde kwaliteitsniveaus. Zo is er groot onderhoud uitgevoerd op verschillende wegen waarbij deze indien noodzakelijk constructief verbreed zijn. Ook zijn fietspaden die in aanmerking kwamen voor vervanging omgevormd naar betonnen fietspaden. Langs diverse wegen zijn bomen vervangen als gevolg van de essentakziekte.
- Van de 27 (in 2023) geprogrammeerde regioprojecten, is de oplevering van 15 projecten doorgeschoven naar 2024. In veel gevallen heeft dit te maken met het feit dat projecten over meerdere jaren worden uitgevoerd. Daarnaast hebben we te maken met vertragingen. Vertragingen hebben in deze verschillende redenen, hierover is gecommuniceerd in de '2e VGR Regioprojecten 2023'.
- netbeheerders hebben weinig capaciteit waardoor het verleggen van kabels en leidingen langer duurt;
- het doorlopen van participatietrajecten en planologische procedures kost meer tijd en de vereisten voor het verkrijgen van vergunningen worden groter door de beperkte stikstofruimte en introductie van de Omgevingswet. Hierdoor is er meer tijd en capaciteit nodig om procedures te doorlopen;
- in 2024 wordt naar verwachting de nieuwe wegencategorisering door PS vastgesteld. Deze hercategorisering kan een aanpassing betekenen van de weginrichting van een aantal provinciale wegen. Deze aanpassingen zullen echter pas in realisatie gaan na definitieve vaststelling door PS.
- Vanuit het programma 'Groot Onderhoud Bruggen en Sluizen' zijn in 2023 de Vollenhoverbrug bij Vollenhove en de Vaartsluis en Zuidersluis bij Almere gerenoveerd. De Larsersluis is daarmee de laatste sluis welke nog in het programma 'GOBS' wordt gerenoveerd. De steigers, remming- en geleidewerken bij de Zuidersluis en de Noordersluis zijn deels gerealiseerd. Tijdens de werkzaamheden, bij de Zuidersluis, bleken enkele palen te zijn aangevuld met beton, waardoor speciale technieken moeten worden toegepast om de oude palen te verwijderen om vervolgens nieuwe palen te kunnen plaatsen. Deze werkzaamheden kunnen op grond van de veiligheidseisen van het waterschap alleen buiten het stormseizoen worden uitgevoerd. Deze werkzaamheden zullen in 2024 hervat worden.
Daarnaast zijn de steigers, remming- en geleidewerken bij de Urkersluis en de Friese Sluis nog niet uitgevoerd. Dit heeft te maken met een lopende discussie met het waterschap over de toe te passen techniek voor het plaatsen van palen.
- 'Meerjarenprogramma oevermaatregelen': Het in beeld brengen van de staat van alle oevers is afgerond. Op basis van de resultaten volgt een nadere programmering. Langs de Urkervaart en de Lage Vaart zijn langs een tracé de oeverbeschoeiingen vervangen. Dit waren risicolocaties vanuit het oeverprogramma.
- Voor het project legaliseren Beheerstroken in de Noordoostpolder zijn de voorbereidingen ten behoeve van de communicatie opgestart. Communicatiemiddelen, in huisstijl, zijn opgesteld; zoals een bewonersbrief, persoonlijke flyer en een opzet voor een webpagina op de website van de provincie.
- In 2023 zijn de eerste maatregelen uit het beheersingskader cybersecurity voor de beweegbare bruggen en sluizen, geïmplementeerd en uitgevoerd.
- Het MBVI 2024 en de Maatregelenlijst voor de periode 2024-2028 zijn opgesteld. Het MBVI 2024 is vastgesteld in de besluitvorming rondom de Programmabegroting 2024.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2022 | Begroting 2023 ontwerp | Begroting 2023 na wijziging | Rekening 2023 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 25.305 | 27.904 | 32.035 | 32.282 | -246 |
Baten | -705 | -474 | -474 | -1.213 | 739 |
Saldo | 24.600 | 27.430 | 31.561 | 31.068 | 493 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Gladheidsbestrijding | -265 | 0 | -265 |
2. Jaarlijks Onderhoud | -683 | -181 | -502 |
3. Bijdragen aan gemeenten | 750 | 750 | 0 |
4. Kapitaallasten | 0 | -165 | 165 |
Overige kleine verschillen | -48 | -43 | -5 |
Totaal lasten | -246 | 361 | -607 |
Baten | |||
1. Gladheidsbestrijding | 118 | 0 | 118 |
2. Jaarlijks Onderhoud | 621 | 0 | 621 |
Totaal baten | 739 | 0 | 739 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Gladheidsbestrijdingen
De gladheidsbestrijding heeft een overschrijding van € 0,26 mln. Dit is grotendeels het gevolg van de prijsstijging van het zout en areaalgroei. In het seizoen 2023/2024 was er tevens sprake van een lichte stijging in het aantal strooibeurten. Provincie Flevoland strooit ook voor derden (gemeenten en collega provincies). De kosten hiervoor worden doorberekend. In het budget staat hier geen bedrag voor begroot, omdat niet goed te voorspellen is hoeveel strooibeurten er zullen worden verricht. Per saldo (lasten -/- baten) bedraagt de overschrijding € 0,147 mln.
2. Jaarlijks onderhoud – lasten
Aan de lastenkant is sprake van een overschrijding van afgerond € 0,68 mln. De belangrijkste oorzaken zijn (× € 1 mln.):
- Schades € 0,68
- Onderhoud bruggen en sluizen € 0,20
- Gas, water en licht € 0,20
- Dagelijks onderhoud €-0,17
- Boscompensatie/droogteschade €-0,24
- Overig € 0,01
-------
Totaal overschrijding € 0,68
Hieronder is een toelichting uiteengezet op de overschrijding:
A. Schades:
De grootste overschrijding van het jaarlijks onderhoud heeft met name betrekking op schades. Hieraan wordt geen budget toegekend tijdens de begroting. Deze kostenpost is niet te voorspellen. Dit resulteert in een extra uitgave van € 0,68 mln. Binnen schades valt een onderscheid te maken in verhaalbare en niet verhaalbare schade. Bij verhaalbare schade is er sprake van een doorlooptijd in het verhalen van de schade. Dit betekent dat meestal in het eerst volgende jaar na het optreden van de schade deze als baten worden ontvangen via de schadeverzekeraar.
B. Onderhoud bruggen en sluizen:
In 2023 bedraagt de overschrijding van het jaarlijks onderhoud op storing/correctief onderhoud bruggen en sluizen € 0,20 mln. Er was sprake van een onvoorziene vervanging van de schuiven van de Noordersluis en daarnaast een aanzienlijke indexering van het onderhoudscontract.
C. Gas, water en licht:
In 2023 heeft er een afrekening plaatsgevonden van extreme prijsstijgingen van energie. Ook in 2023 zijn de prijzen van energie nog altijd hoog. Provincie Flevoland beschikt over een variabel contract voor haar energie. In de afrekening in 2023 was dan ook sprake van een overschrijding van € 0,2 mln.
D. Dagelijks onderhoud
Op basis van hevige regenval in het najaar zijn er diverse werkzaamheden niet verricht. Het gaat hier met name om bermafwerking, maaiwerkzaamheden en markerings- en veegwerkzaamheden. Dit heeft geleid tot een onderschrijding van € 0,17 mln. Een deel van deze werkzaamheden die niet hebben kunnen plaatsvinden, worden uitgevoerd in 2024.
E. Boscompensatie/droogteschade:
PS heeft voor de jaren 2022 en 2023 een extra budget toegekend voor de aanpak van boscompensatie/droogteschade. Het deel hiervan wat betrekking had op Jaarlijks Onderhoud bedroeg € 0,24 mln. Zowel in 2022 als in 2023 zijn er geen uitgaven geweest op dit onderdeel aangezien er pas vanaf toekenning door PS het werk ingepland en voorbereid kon worden. Dit bedrag zal in de komende jaren worden besteed aan aanpak van Boscompensatie/droogteschade.
2. Jaarlijks onderhoud – baten
Aan de batenkant is sprake van een overschrijding van € 0,6 mln. De belangrijkste oorzaak is gelegen in de schade-uitkeringen. De schade-uitkeringen zijn afhankelijk van gehonoreerde schadeclaims. Dit bedrag valt niet goed te voorspellen. In veel gevallen is het schadejaar en het uitkeringsjaar niet gelijk aan elkaar.
3. Bijdragen aan gemeenten
De begrotingspost 'Bijdragen aan gemeenten' onderschrijdt het begrotingsaldo met een bedrag van € 0,75 mln. Subsidieverstrekkingen uit hoofde van de Nadere regels Verkeer & Vervoer vinden projectmatig plaats. Lasten worden slechts in die mate aan het begrotingsjaar toegerekend voor zover de subsidieontvanger uitvoering heeft gegeven aan de (verwachte) subsidiabele activiteiten en prestaties. Het totaal budgettair voordeel als gevolg van de onderschrijding binnen de begrotingspost is gestort in de bestemmingsreserve 'Mobiliteit', waarvan de besteding (ter dekking van de lasten samenhangend met te realiseren activiteiten en prestaties door gemeenten) gedeeltelijk in volgende jaren zal plaatsvinden.
4. Kapitaallasten
Op basis van de Jaarstukken 2023 heeft een herberekening plaatsgevonden van de kapitaallasten van investeringen in Infrastructuur, die er toe leidt dat deze in 2023 € 0,17 mln. hoger uitvallen dan verwacht werd bij de Programmabegroting 2023. De hogere lasten van de kapitaallasten vervangingsinvesteringen komen volgens de gebruikelijke werkwijze ten laste van de reserve 'Activering Vervangingsinvesteringen' .