Versterkte belangenbehartiging
Doel (2019-2023)
De mogelijkheden om, in samenwerking met andere overheden, de belangenbehartiging van provincie Flevoland te versterken zijn benut.
Doelrealisatie
De samenwerking met partners, met medeoverheden, met Europese en landelijke instanties heeft de realisatie van onze doelen versneld en versterkt. Door bestuurlijk en ambtelijk samen te werken met partijen in de regio, in Den Haag en in Europa hebben we onze belangen behartigd en deze worden ondersteund door die andere partijen. Deze samenwerkingspartners hebben geld, menskracht en politiek steun ingezet voor provinciale ambities die zonder die samenwerking minder goed over het voetlicht worden gebracht of soms helemaal niet kunnen worden gerealiseerd. Flevoland is erin geslaagd om de voor de provincie relevante thema’s en onderwerpen op de agenda te plaatsen en ingediende aanvragen bij fondsen en subsidieregelingen kunnen verzilveren. Flevoland is een gelijkwaardige gesprekspartner en wordt pro-actief betrokken bij plan- en besluitvorming die aansluit bij onze ambities.
Activiteiten 2023
- We hebben in 2023 een inventarisatie gemaakt hoeveel Europese subsidie in Flevoland is ontvangen. In totaal is in de periode 2018-2022 € 77,9 mln. Europese subsidie ontvangen voor 646 nieuwe projecten. Het gaat daarbij om bijdragen uit zowel de structuurfondsen die onder regionale regie staan (het 'Platteland Ontwikkel Fonds' en het 'Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling' bijvoorbeeld) als thematische fondsen die door de EU worden beheerd, zoals het onderzoeksprogramma Horizon. Daarnaast hebben we een analyse uitgevoerd naar de impact van de Flevolandse inzet in Brussel.
- We hebben ons ingezet voor het beïnvloeden van Europese regelgeving in lijn met de Flevolandse belangen. Zo heeft de Europa-gedeputeerde in de vorige coalitie als rapporteur een advies geschreven namens het Europees Comité van de Regio’s (CvdR) over het thema “Doe geen afbreuk aan cohesie”. Het voorstel bepleit dat al het Europees beleid in 2027 moet bijdragen aan het verminderen van achterstanden tussen regio’s.
- Samen met alle Nederlandse Provincies in het Huis Nederlandse Provincies hebben we een werkplan gemaakt en uitgevoerd over de gezamenlijk te behartigen lobbythema’s.
- We hebben in afstemming met PS inbreng geleverd in de vorm van een propositie van de deelregio Almere-Lelystad op de 'Meerjarenagenda 2024-2028' van de Metropoolregio Amsterdam (MRA).
- We hebben samen met de gemeenten Lelystad en Almere de belangen van Flevoland onder de aandacht gebracht binnen de Metropoolregio Amsterdam.
- We hebben verder concrete lobbyresultaten geboekt, bijvoorbeeld het behoud van programmagebied voor het 'Interreg programma Nederland Duitsland' en vereenvoudigde audit- en monitoringseisen voor de uitvoering van Europese Fondsen.
- We zijn in het Europees netwerk CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions) actief in de Europese visserijlobby.
- We hebben in het IPO inbreng geleverd op de voorstellen om te komen tot een slagvaardig IPO. Met de nieuwe bestuursperiode is een anders samengesteld IPO Bestuur gestart met de voorbereiding van een Bestuursprogramma 2023-2027.
- We hebben via de BAC's en het IPO Bestuur de provinciale invalshoek behartigd, regelmatig overlegd met bewindslieden en daarover regelmatig de Statencommissies bijgepraat.
- Samen met het Rijk hebben we met de andere Flevolandse overheden als regio afspraken opgesteld over de aanpak van landelijke opgaven voor de komende coalitieperiode. We hebben hierbij gewerkt vanuit het principe dat we bouwen aan de Flevolandse samenleving.
- De samenwerking met de regio Zwolle heeft zich vertaald in bestuurlijke deelname in diverse overleggen overeenkomstig de gewijzigde governance. De bestuurlijk ambassadeur heeft geïnvesteerd in de relatie met de Flevolandse politiek en bestuurlijke samenwerking. Flevoland heeft samen opgetrokken met de drie noordelijke gemeenten Dronten, Urk en Noordoostpolder en inbreng geleverd in de opgestelde Meerjarenagenda. Er is in Flevoland een succesvolle Regiodag georganiseerd.
- Samen met de provincie Gelderland hebben we bestuurlijk en ambtelijk meegedacht over de uitwerking van de gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk en Zeewolde; de gemeente Putten is bestuurlijk aangesloten bij deze gebiedsagenda. Uitgangspunt voor Flevoland is dat de uitwerking van deze gebiedsagenda aansluit bij de 'Strategische Agenda Flevoland'.
- We hebben op basis van de coalitieafspraken een eigen strategische agenda voor belangenbehartiging ter hand genomen. Het uitvoeren van public affairs en lobby dragen bij aan het over het voetlicht brengen van de bestuurlijke wensen van de provincie. Daarvoor is in 2023 gewerkt aan een integrale aanpak en werkwijze van de organisatie door het opstellen van een nieuwe interne werkwijze en een public affairs agenda.
- We hebben deze agenda voor public affairs is gekoppeld aan de 'Strategische Agenda Flevoland' en de grote maatschappelijke opgaven. Met het opstellen van een strategische agenda voor belangenbehartiging stelt het bestuur criteria vast die leiden tot het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten. Daarmee wordt focus aangebracht in het behartigen van de belangen naar buiten toe.
- Op de inmiddels traditionele tweede dinsdag van september is het Flevo Event georganiseerd. Insteek voor dit jaar was kennismaking van de nieuwe provinciale coalitieleden met Tweede en Eerste Kamerleden. De belangstelling voor dit event vanuit Den Haag was zeer positief waarmee een basis voor goede werkend netwerk is neergelegd.
Flevoland als actieve partner in de EU
Doel (2019-2023)
Flevoland is een actieve regionale partner in Europese instellingen, Europese regionale netwerken en samenwerkingsverbanden.
Doelrealisatie
Flevoland heeft zich op het Europese niveau als gebied gepresenteerd, onze belangen behartigd, thema's onder de aandacht gebracht en politieke en bestuurlijke invloed uitgeoefend op besluitvorming op Flevolandse onderwerpen. Bestuurlijk is provincie Flevoland een actieve partner in diverse instellingen en netwerken.
Activiteiten 2023
- We hebben als partner actief deelgenomen in het Europees netwerk CPMR (Conference of Peripheral Maritime Regions). Dit netwerk is actief op het gebied van Europees visserijbeleid, cohesiebeleid, energie en klimaat. Gedeputeerde Klopman is lid geworden van de Marine Resources Group en heeft een positie gekregen als plaatsvervangend lid van het dagelijks bestuur van de Noordzeecommissie.
- We hebben actief invulling gegeven aan het lidmaatschap van het Europees Comité van de Regio’s zoals het eerder genoemde rapporteurschap over cohesiebeleid. Verder is op initiatief van Flevoland een gezamenlijk standpunt namens de 12 provincies vastgesteld op dit thema.
- We zijn medio 2023 als provincie Flevoland lid geworden van een nieuw opgericht Europees Netwerk op het gebied van Semiconductors (European Semiconductor Regions Alliance - ESRA). Dit kan een relevant netwerk zijn om de mogelijkheden voor een kenniscluster rondom de halfgeleider industrie in Flevoland te vergroten.
- We hebben tijdens de Europese week van de Regio’s en Steden in oktober een inhoudelijk event georganiseerd over de belangenbehartiging van de Flevolandse provincie in Brussel.
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur
Doel (2019-2023)
Een versterkte effectiviteit van het openbaar bestuur.
Doelrealisatie
Door te investeren in regionale bestuurlijke samenwerking, een open bestuursstijl en betrokkenheid van PS en maatschappelijke partners, in veiligheid en bestuurlijke weerbaarheid in Flevoland is de kwaliteit en effectiviteit van het bestuur bevorderd en geborgd.
Activiteiten 2023
Bestuurlijke samenwerking
- We hebben de bestuurlijke samenwerking in de regio, met het Rijk en met ons omringende regio's uitgebreid en verdiept. De inrichting van deze samenwerkingen zijn het afgelopen jaar opnieuw bepaald en de governance van deze samenwerkingsrelaties is vorm gegeven en besproken met PS.
- We hebben als vast agendapunt Samenwerkingsverbanden in de commissies Ruimte, Natuur en Duurzaamheid (RND) en Economie, Maatschappij en Samenleving (EMS) vormgegeven. Bij dit agendapunt hebben bestuurders gelegenheid om terug te koppelen uit en de verschillende samenwerkingsverbanden en Statenleden kunnen nadere informatie inwinnen en inbreng leveren.
- We hebben PS intensief betrokken bij de regionale samenspraak met het Rijk en de besluitvorming over de 'Strategische Agenda' en het document 'Over de brug komen'. Bij de voorbereiding en besluitvorming over het Ruimtelijke voorstel Flevoland van GS aan het Rijk zijn alle overheden intensief betrokken geweest.
- We hebben besluiten genomen over de 'Strategische Agenda Flevoland' (SAF) in alle Flevolandse overheden. Ook het kabinet heeft de SAF vastgesteld en daarmee geven we vorm aan de Rijk-Regio samenwerking.
- Met alle Flevolandse overheden hebben we een gezamenlijk kernteam regio Flevoland opgericht om de samenwerking binnen Flevoland te ondersteunen en te bevorderen.
- Om de gezamenlijke doelen te bereiken hebben we binnen de MRA de ambtelijke, politieke en bestuurlijke samenwerking tussen Lelystad-Almere en provincie Flevoland uitgebreid.
- Zowel voor de 'Metropoolregio Amsterdam' (MRA), de 'Regio Zwolle', de 'Gebiedsagenda Ermelo, Harderwijk, Zeewolde' met de toevoeging van Putten, als 'Samen Maken We Flevoland' zijn inhoudelijke Meerjarenagenda's in voorbereiding dan wel opgesteld.
- We hebben in 2023 om die samenwerking verder te versterken in het voorjaar een gezamenlijk Politiek Overleg georganiseerd in Lelystad ten behoeve van de gezamenlijke propositie voor de 'MRA Agenda 2024-2028'.
- In het najaar hebben we een gezamenlijke bijeenkomst georganiseerd in Almere waarbij de deelregionale bestuurders deze propositie voor de deelregio Almere-Lelystad hebben gepresenteerd.
- We hebben in de relatie met de Regio Zwolle geïnvesteerd en daartoe inbreng geleverd in de meerjarige agenda 2024 - 2027 voor de Regio Zwolle. De nadruk daarin ligt op de versterking van de samenwerking binnen de Regio op het gebied van economie, onderwijs, ruimte en mobiliteit. De directeur Regio Zwolle heeft deze agenda gepresenteerd in de Statencommissie. We kunnen de Flevolandse opgaven verbinden aan deze nieuwe agenda en de verwoorde ambities van de Regio Zwolle. De betrokken provincies wordt begin 2024 gevraagd deze vast te stellen.
- We hebben in de nieuwe governance van de Regio Zwolle als provincies een volwaardige plek aan de bestuurlijke tafels gekregen.
- We hebben de samenwerking met de DUN-gemeenten geïntensiveerd en trekken gezamenlijk op in de Regio Zwolle. We hebben deelgenomen aan de Regiodag, georganiseerd in Emmeloord, waar ruim 200 deelnemers (bestuurders en betrokken ambtenaren) hebben ervaren waar Flevoland voor staat.
- We hebben de DUN-gemeenten ondersteund bij het indienen van een propositie voor de 5 e tranche Regiodeal Regio Zwolle. Begin 2024 wordt duidelijk of het Rijk deze aanvraag honoreert.
- We hebben een medewerker gedetacheerd bij het Regiobureau, waarmee de zichtbaarheid van Flevoland is vergroot en de verbinding is geborgd. Daarnaast is provincie Flevoland aangehaakt op het team public affairs van de Regio Zwolle.
- We hebben samen met de provincie Gelderland bijdragen geleverd aan de 'Gebiedsagenda Ermelo Harderwijk Zeewolde'. Parallel aan de ontwikkeling van de eigen 'Strategische Agenda Flevoland' (SAF) is in het samenwerkingsverband EHZ het Regioarrangement EHZ samen met de waterschappen Vallei en Veluwe en Zuiderzeeland opgesteld, met aanvulling van gemeente Putten die nog niet in een van de samenwerkingsverbanden was opgenomen. Flevoland heeft met Zeewolde de ambitie uitgesproken dat het Regioarrangement EHPZ in lijn zal blijven met de SAF. Begin 2024 volgt het bestuurlijke traject.
- We hebben de governance van het IPO heringericht voor de komende periode. Het IPO werkt aan meer slagvaardigheid en we hebben PS bij dit traject betrokken. Het besluit tot een nieuwe BAC-structuur is door het nieuwe IPO-bestuur net na de zomer genomen. Dit vraagt om nog meer samenwerking en integraliteit binnen de organisatie. Binnen de organisatie vindt periodiek afstemming plaats tussen de samenwerkingsverbanden (IPO, EHPZ, MRA, Regio Zwolle, Platform IJsselmeergebied, Samen Maken We Flevoland).
Eigentijds bestuur
- We hebben in februari 2023 het inspiratiedocument ‘Waarde(n)vol verbinden’ besproken als fundament voor de wijze waarop we in Flevoland met bestuurlijke vernieuwing en participatie omgaan. Vervolgens hebben we goede en niet succesvolle voorbeelden geïnventariseerd om daar lessen uit te trekken voor de toekomst.
- PS hebben begin 2023 vijf gemeenschappelijke uitgangspunten voor participatie vastgesteld als basis voor het concept-participatiebeleid. Dit beleid is eind 2023 vastgesteld waarbij bepaald is wanneer en hoe de provincie de samenleving betrekt of betrekken bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid van de provincie.
- We hebben vanuit de coalitieafspraken de ambitie ter hand genomen om inspiratiesessies te organiseren met de Staten om een gereedschapskist van participatie-instrumenten te ontwikkelen. Na de vaststelling van het beleid is daarmee een begin gemaakt.
- We hebben de al lopende lijn van bestuurlijke vernieuwing aangescherpt met de ambitie ‘Eigentijds bestuur’ waarin behalve participatie ook het bevorderen van de goede relatie tussen de Provinciale en GS zal worden opgepakt.
- We hebben via diverse thema's geïnvesteerd in netwerken met als doel de betrokkenheid op die terreinen vanuit de inwoners en samenleving te vergroten, bijvoorbeeld in kunst en cultuur.
- We hebben de Jongerenraad gefaciliteerd, zodat zij in staat zijn zich te ontwikkelen en leden te werven in de diverse gemeenten. Deze jongeren zijn actief geweest bij evenementen, de verkiezingsavonden, bij het Flevoberaad 2050 (podcast) en landelijke bijeenkomsten. Ook hebben zij meegesproken over het concept-participatiebeleid in de Statencommissie.
- We hebben de invoering van het Uitdaagrecht voorbereid. Maatschappelijke partners en Flevolandse overheden hebben beleid voorbereid waarin wordt voorgesteld het inwoners mogelijk te maken een beroep te doen op het Uitdaagrecht.
- De uitvoering van de opgaven uit de Omgevingsvisie hebben we gerealiseerd overeenkomstig de 'Uitwerkingsagenda 2020 - 2025'. Bij de voorbereiding van de Programmabegroting 2024 zijn hierbij nieuwe keuzes gemaakt.
- We hebben op basis van de uitgevoerde evaluatie van de Omgevingsvisie en de grote maatschappelijke vraagstukken en het opgestelde Ruimtelijke voorstel (in het kader van de NOVEX) voor Flevoland geconstateerd dat het voor de hand ligt na te denken over de richting van de ontwikkeling van Flevoland voor de lange termijn in een nieuwe Omgevingsvisie. De voorbereidingen daarvoor zijn opgestart. Dit proces is mede gebaseerd op het traject van de 'Samenwerkingsagenda Flevoland' (Rijk-regio).
- We hebben de 'bestuurderstafel Omgevingswet' ingericht.
- We hebben een start gemaakt met de kwaliteitsverbetering van de besluitvormende voorstellen aan het college en aan PS. Deze kwaliteitsverbetering betreft niet enkel de vorm en inhoud van de voorstellen, maar evenzeer training en opleiding als onderdeel van ambtelijk vakmanschap en verbeterde kwaliteitsborging door het management. Dit traject wordt in 2024 voortgezet.
- We hebben het onderzoek conform 217a provinciewet Openheid en transparantie van bestuur gepubliceerd. Dit rapport biedt handreikingen voor deze bestuursperiode.
- We hebben op basis van een projectmatige meerjarenaanpak voor de invoering van de Wet open overheid (Woo) de eerste tranche maatregelen in de organisatie doorgevoerd waardoor de openheid van de overheid wordt bevorderd. In de paragraaf 'Bedrijfsvoering' kan daarover meer informatie worden gevonden. Op een aantal aspecten wordt samengewerkt met de andere provincies.
- We hebben, na het aantreden van de nieuwe commissaris van de Koning, als GS alle colleges van de Flevolandse gemeenten en het Waterschap bezocht voor een gezamenlijk overleg over de onderlinge samenwerking en toelichting op het Flevolandse coalitieakkoord.
Veiligheid, ondermijning en weerbaar bestuur
- We hebben het 'Crisisplan provincie Flevoland' vastgesteld. In dit crisisplan hebben we de crisisorganisatie beschreven en zijn diverse afspraken vastgelegd ten aanzien van rollen, bevoegdheden, verantwoordelijkheden en processen. De implementatie van het crisisplan is gestart met kennisdeling met de organisatie, een kick-off voor crisisfunctionarissen en trainingen voor de crisisfunctionarissen en bestuurders.
- We hebben een 'Plan van aanpak ondermijning' opgesteld dat zich richt op de interne provinciale organisatie, ketensamenwerking met diverse partners binnen Flevoland en interprovinciale samenwerking.
- We hebben ter versterking van het thema integrale veiligheid de organisatie uitgebreid met een adviseur integrale veiligheid om de interne crisisorganisatie te verbeteren, de netwerken op het gebied van veiligheid te verstevigen en te adviseren over veiligheidsvraagstukken.
- We hebben binnen de organisatie ons gericht op bewustwording van medewerkers en onderlinge samenwerking bij het tegengaan van ondermijningsrisico’s.
- Extern hebben we het netwerk om ondermijning tegen te gaan geïntensiveerd en uitgebreid met onder andere het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) omliggende provincies (met name Utrecht, Noord-Holland in Midden-Nederland verband), Flevolandse gemeenten, het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), Platform Veilig Ondernemen (PVO), Omgevingsdienst.
- We hebben daarnaast aan gemeenten ondersteuning (aan)geboden voor de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) op vakantieparken.
- We hebben de gezamenlijke monitoring van de Flevolandse norm afgerond en zijn met de gemeenten en het RIEC gestart met de doorontwikkeling van de Flevolandse norm (2.0).
- Op initiatief van de provincie hebben we een start gemaakt met een ondermijningsmodule op het ROC Almere ten behoeve van de opleiding Handhaving- en toezicht (HTV).
- We proberen ook in de samenleving de bewustwording te vergroten door bijeenkomsten te faciliteren voor specifieke doelgroepen zoals notarissen en makelaars. Daarnaast dragen we bij aan specifieke projecten die ondermijning kunnen helpen tegen te gaan. De extra inzet die hierop wordt gedaan moet onze bijdrage verder intensiveren.
- De wet Bibob is een belangrijk instrument om te zorgen dat we een integere en betrouwbare overheid zijn die samenwerkt met integere partners. We zetten in op de bredere toepassing van de wet Bibob (2020) en gaan het beleid daarop aanpassen. Er is extra inzet om de afdelingen te ondersteunen in het daadwerkelijke onderzoek. Dit moet komend jaar verder vorm en inhoud krijgen.
- Het aantal bibob-onderzoeken neemt toe. In 2023 hebben we het instrument wet Bibob ingezet voor 12 onderzoeken naar omgevingsvergunningen milieu respectievelijk, infrastructurele opdrachten en vastgoedtransacties. In de tweede helft van het jaar is uitbreiding van de capaciteit gerealiseerd (1 fte). Met deze uitbreiding hebben we ingezet op herijking van de processen en een eerste inventarisatie gedaan voor het vernieuwen van het Bibob-beleid.
- Samen met de provincie Utrecht en het RIEC Midden-Nederland hebben we het jaarlijkse landelijke Bibob congres georganiseerd.
- We hebben de ‘Gedragscode integriteit commissaris van de Koning en gedeputeerden provincie Flevoland 2016’ geactualiseerd. In 2024 leggen we de vernieuwde Gedragscode ter vaststelling aan PS voor.
- Om duidelijkheid te scheppen over hoe er wordt omgegaan met (vermoedens van) integriteitsschendingen van gedeputeerden en de cdK, hebben we een protocol in voorbereiding.
Kabinet
- De burgemeestersprocedure Almere is afgerond. De nieuwe burgemeester is op 8 maart begonnen. Voor de gemeente Lelystad heeft de Commissaris een waarnemer aangesteld. Bij de gemeente Urk worden voorbereidingen getroffen voor de voorziene vacature.
- Het Kabinet van de commissaris van de Koning heeft bijgedragen aan de installatie en het inwerken van de nieuwe commissaris A. Gerritsen. Er is een overdrachtsdossier gemaakt. Hij heeft aan alle gemeenten een kennismakingsbezoek gebracht.
- De commissaris van de Koning heeft een adviesrol over Koninklijke Onderscheidingen van inwoners van Flevoland. We treffen voorbereidingen voor de uitreiking van Koninklijke Onderscheidingen tijdens de jaarlijkse lintjesregen en andere bijzondere gelegenheden.
- We hebben het ambtelijke secretariaat van Cultuur Fonds Flevoland en het Han Lammersfonds geleverd en aanvragen beoordeeld. De cdK is voorzitter van beide fondsen en heeft onderscheidingen uitgereikt.
- De commissaris van de Koning heeft geadviseerd bij 58 Koninklijke onderscheidingen die zijn uitgereikt in provincie Flevoland. We hebben een kennisbijeenkomst georganiseerd voor gemeenten.
- In 2023 zijn vanuit het Cultuurfonds Flevoland, waarvan de commissaris voorzitter van is, 66 projecten ondersteund met een totaal bedrag van € 0,28 mln. De Han Lammersbeurs is toegekend aan T. Veerman.
- We hebben het ‘Vlaggenprotocol provinciehuis Flevoland’ vastgesteld. Hierdoor is inzichtelijk hoe er wordt omgegaan met het tonen van vlaggen voor het provinciehuis.
- Er zijn het afgelopen jaar 30 (bemiddelings)verzoeken, gericht aan de commissaris van de Koning, behandeld.
- Na de verkiezingen voor PS in maart 2023 hebben partijen onderhandeld over de vorming van een nieuw bestuur. Het college is op 29 juni aangetreden. Bij de vorming van het nieuwe college van GS is ambtelijke ondersteuning geleverd. Voor kandidaat-bestuurders is een integriteitsonderzoek uitgevoerd. Daarna zijn alle bestuurders ingewerkt aan de hand van de door de organisatie opgestelde overgangsdossiers.
- We hebben als gevolg van de PS-verkiezingen afscheid genomen van Statenleden en gedeputeerden en de voorbereidingen getroffen naar de nieuwe bestuursperiode. Er zijn onder andere overgangsdossiers opgesteld en inwerkprogramma's uitgevoerd.
- We hebben afscheid genomen van commissaris van de Koning Leen Verbeek vanwege zijn pensionering. Hiervoor is een goed bezocht in- en extern afscheid georganiseerd. Er is voor hem een koninklijke onderscheiding aangevraagd (en aan hem verleend) en onder andere een Liber Amicorum gemaakt.
- De provinciale onderscheiding, de Gouden Kiekendief is in 2023 één keer uitgereikt, aan voormalig commissaris van de Koning Leen Verbeek.
- We hebben de voorbereidingen opgestart voor het lustrumjaar 80 jaar Vrijheid. Dit lustrumjaar start in september 2024 en loopt tot en met augustus 2025. We hebben om activiteiten in het kader van dit lustrumjaar te ondersteunen een subsidieregeling voorbereid, die begin 2024 wordt vastgesteld. Ook hebben we een financiële bijdrage geleverd aan twee nieuwe monumenten, te weten het Slavernijmonument en het Indiëmonument genaamd ‘Omarmen’ te Almere.
- Wij hebben een bijdrage geleverd aan de organisatie van het Bevrijdingsfestival Flevoland, de provinciale herdenking van Keti Koti en de provinciale Indië herdenking in het Bos der Onverzettelijken in Almere.
Middelen
7.1 Bestuur | Rekening 2022 | Begroting 2023 ontwerp | Begroting 2023 na wijziging | Rekening 2023 | Verschil |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | 319 | 2.010 | 3.507 | 3.544 | -37 |
Baten | -163 | -27 | -50 | -195 | 145 |
Saldo | 157 | 1.983 | 3.457 | 3.349 | 108 |
x € 1.000 |
Waardoor wijkt het af | Verschil | Waarvan | effect op: |
---|---|---|---|
Lasten | Reserve | Rekening- saldo | |
1. Openbare orde / ondermijning | 432 | 334 | 98 |
2. Voorziening APPA | -607 | 0 | -607 |
3. Bestuurlijke vernieuwing | 146 | 146 | 0 |
4. Kring van commissarissen | -156 | 0 | -156 |
Overige kleine verschillen | 148 | 47 | 101 |
Totaal lasten | -37 | 527 | -564 |
Baten | |||
5. Kring van commissarissen | 145 | 0 | 145 |
Overige kleine verschillen | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 145 | 0 | 145 |
x € 1.000, - = nadeel |
Toelichting
1. Lagere lasten voor openbare orde en ondermijning
Provincie Flevoland heeft in de Zomernota 2023 extra financiële middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van ondermijning binnen de provincie. Deze middelen zijn specifiek bedoeld voor het vergroten van de slagkracht van gemeenten tegen ondermijnende invloeden. De daadwerkelijke uitvoering van deze activiteiten ligt met name bij gemeenten en samenwerkingsverbanden. De aanpak van ondermijning is complex en vraagt om gezamenlijke aanpak en inzet. In 2023 heeft er veel (gezamenlijk) overleg plaatsgevonden en is met name de capaciteit van de uitvoerende instanties een belangrijke oorzaak dat er minder is uitgegeven dan geraamd.
2. Voorziening 'APPA'
Jaarlijks wordt op balansdatum de voorziening 'APPA' (pensioenen (oud) GS-leden) herijkt. Een externe pensioenuitvoerder stelt op basis van actuariële berekeningen de omvang van de toekomstige verplichtingen vast. Het verschil tussen de boekwaarde van de voorziening en de actuariële berekening is de vrijval of storting waarmee de voorziening muteert. Voor 2023 is de storting € 0,9 mln. en was de geraamde storting € 0,3 mln. Dit financiële gevolg wordt met name veroorzaakt door de rekenrente, welke in 2023 sterk werd beïnvloed door de stijgende inflatie.
3. Het programma 'Bestuurlijke vernieuwing'
Het programma 'Bestuurlijke vernieuwing' heeft in 2023 de in voorgaand jaar gestarte investeringen verder geïntensiveerd. Met name door de inhuur van Kennisnetwerk voor participatie en uitdraagrecht en organiseren van verschillende bijeenkomsten. Deze bijeenkomsten zijn uiteindelijk gefinancierd uit andere posten, hetgeen in 2023 leidt tot een lagere besteding dan geraamd. Er zijn daarnaast concrete plannen voor de ontwikkeling van nieuwe (digitale) participatie-instrumenten, zoals een burgerpanel, een burgerforum en andere middelen. Ook het vaststellen van het definitieve participatiebeleid, een beleidsplan Uitdaagrecht, die uiteindelijk zullen landen in de Flevolandse participatieverordening, zullen in 2024 een verder vervolg krijgen. Het in kaart brengen en samenbrengen van partijen is een uitdaging en vraag meer tijd dan gedacht, hetgeen in 2023 eveneens heeft geleid tot een lagere besteding dan geraamd.
4.Kring van commissarissen
Provincie Flevoland is penvoerder voor de Kring van Commissarissen en hiermee zijn alle lasten hiervoor in de administratie van de provincie verantwoord. Gezien alleen de lasten voor Provincie Flevoland zijn geraamd, heeft dit een hogere besteding dan geraamd tot gevolg. De hogere besteding wordt gecompenseerd door de doorbelasting aan de overige 11 provincies. Deze eveneens niet geraamde baten, zijn als 'nog te ontvangen middelen' op de balans verantwoord.